وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در گفت و گو با مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت مطرح شد:

استفاده از آب سالم از مهمترين عوامل سلامت در سفرهاي نوروزي است



مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، گفت: آجيل ها، مقدار زيادي چربي به همراه دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است، اما مصرف زياد آنها مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود.

دکتر زهرا عبداللهی در گفت و گو با وبدا، درخصوص توصیه های تغذيه ای در ایام عید نوروز، بیان کرد : ایام نوروز باستاني فرصتي برای بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده ‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی دریافتی افراد اثر قابل ملاحظه ‌ای داشته باشد. همچنین برخی عزم سفر مي كنند تا از طبیعت زيباي بهار و دیدار آشنایان بهره برند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتارهاي غذايي رخ مي دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در اين ايام مي تواند به سلامت ما لطمه بزند.

وی با تاکید براینکه در مصرف شيریني و آجيل باید اصل اعتدال رعايت شود، ادامه داد: در ايام نوروز و حتي در طول سفرهاي نوروزي مصرف شيريني، شكلات و آجيل بسيار متداول است و رعايت نكردن تعادل در مصرف آنها مقدار زيادي كالري وارد بدن مي كند كه نتيجه آن چاقي و اضافه وزن خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: آجيل ها شامل آجیل های سنتی (گندم بوداده و شاهدانه، کنجد، عدس و ماش بو داده، برنجک، نخودچی و کشمش)، انواع مغزها از قبيل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زميني و انواع تخمه ها، ضمن اينكه داراي ارزش غذايي هستند، مقدار زيادي چربي نیز به همراه دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است، اما مصرف زياد آنها مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود.

دکتر عبداللهی خاطرنشان کرد: در سفرها كه معمولا خوردن آجيل رايج است، از انواع کم نمک و بدون نمک و به مقدار کم آن، استفاده شود. به جای مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک نیز از انواع میوه ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز، مصرف سبزي ها نباید فراموش شود، تصریح کرد: معمولا در ايام نوروز و در هنگام سفرهاي نوروزي، مصرف سبزي ها كه از گروه هاي غذاي اصلي هستند، كمتر مورد توجه قرار می گیرند، لذا باید مردم نسبت به مصرف این گروه غذایی مهم بیش از پیش اهمیت دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند. همچنين به دليل دارا بودن فيبر، باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حرکات روده می شوند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می کنند. علاوه بر آن، فيبرها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند.

وی بیان کرد: در ايام نوروز معمولا غذاهاي چرب و سرخ شده در ميهماني ها مصرف مي شوند که با مصرف سبزي ها و سالاد می توان ميزان جذب چربي غذا را كاهش داد.

دکتر عبداللهی خاطرنشان كرد: در صورتی که در طول سفر امکان استفاده از سبزی های تازه وجود ندارد، از سبزی های پخته همراه با غذا استفاده شود. همچنین، در طول سفرهاي نوروزي كه ممكن است، سبزي و سالاد سالم در دسترس نباشد، مي توان از گوجه فرنگي و خيار در كنار غذاها استفاده کرد.

وی گفت: در طول سفر از شيرهاي استريل شده كه ماندگاري بالايي دارند، استفاده شود؛ چراکه اين نوع از شيرها، قبل از باز شده درب آنها، نيازي به يخچال ندارند، اما پس از باز شدن حتما بايد در محيط خنك (مثلا فلاسك اسفنجي حاوي يخ) نگهداري شده و سريعا هم، مصرف شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: مردم باید از مصرف شير محلي كه پاستوريزه نشده است، خوداري کنند. مصرف شير پاستوريزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسموميت هاي غذايي را افزايش مي دهد. در صورت استفاده از پنيرهاي تازه نيز باید دقت کنند كه اين پنيرها حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداري شده باشند. به طور كلي، بهتر است هميشه و در طول سفر از پنيرهاي پاستوريزه و بسته بندي شده استفاه شود.

دکتر عبداللهی با بیان اینکه بهتر است در سفرهای نوروزی همراه با وعده هاي غذايي، از ماست پاستوريزه كم چرب استفاده شود، ادامه داد: با مصرف ماست، هم كلسيم بدن تامين شده و هم اینکه خطر عفونت هاي روده اي در اثر مصرف غذاي آلوده، كمتر می شود.

وی افزود: در ميهماني هاي نوروزي و در طول سفر به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از نوشيدني هاي سالم تر مانند دوغ بدون گاز و كم نمك و به خصوص آب استفاده شود. با آشاميدن يك ليوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافي وارد بدن مي شود كه ادامه اين عادت در طولاني مدت اضافه وزن و چاقي و البته پوكي استخوان را به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف آب کافی اهمیت زیادی دارد، گفت: معمولا در ايام نوروز به علت آنکه افراد بيشتر اوقات خود را به سفر مي ‌گذرانند و يا صرف ديد و بازديد دوستان و اعضای فاميل مي ‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف می کنند، کمبود مصرف آب مي‌ تواند اختلالات زیادی در سلامت انسان بر جای گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌ هاي گوارشي ناشي از آن شود. مصرف كافي آب و مايعات در طول سفر از كم آبي بدن و خشكي پوست جلوگيري مي كند.

استفاده از آب سالم از مهمترين عوامل سلامت در سفرهاي نوروزي است

وی تصریح کرد: استفاده از آب سالم از مهمترين عوامل سلامت در سفرهاي نوروزي است. از آب چشمه ها و چاه هاي محلي كه معمولا بهداشتي نيستند، نبايد استفاده كرد. مي توان در طول سفر از آب معدني هايي كه داراي پروانه ساخت و مجوزهاي بهداشتي هستند نیز استفاده كرد و يا مي توان قبل از حركت از منزل آب لوله كشي را در يك بطري تميز ريخته و در طول سفر از آن استفاده كرد. همچنین، در مناطقي كه دسترسي به آب سالم وجود ندارد، حتما از آب جوشيده شده استفاده شود. آلودگي آب مي تواند موجب عفونت هاي گوارشي و بيماري هاي اسهالي شود.

دکتر عبداللهی اظهار کرد: مصرف چاي و قهوه جاي آب را نمي گيرد. چاي به دليل خاصيت ادرار آوري مي تواند موجب كاهش آب بدن شود، بنابراين مصرف 3 تا 4 فنجان چاي در روز کافی است. باید سعی شود، روزانه 6 تا 8 ليوان آب سالم مصرف شود./207

نسخه چاپي ارسال به دوست

چهارشنبه ٢٩ اسفند ١٣٩٧ - ٠٨:٣٠ / شماره خبر: ١٨٨٢٣٢ / تعداد نمايش: 436

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج