يکشنبه ٠٥ خرداد ١٣٩٨ -
»
آخرین اخبار
دسترسی سریع

اخبار > اهميت صرف صبحانه در دانش آموزان چیست؟/ ترغیب دانش آموزان به صرف صبحانه با ایجاد تنوع
 


اهميت صرف صبحانه در دانش آموزان چیست؟/ ترغیب دانش آموزان به صرف صبحانه با ایجاد تنوع

  اهميت صرف صبحانه در دانش آموزان چیست؟/ ترغیب دانش آموزان به صرف صبحانه با ایجاد تنوع

 مطالعات دهه اخير نشان داده كه تغذيه صحيح در قدرت يادگيري دانش آموزان موثر است و نخوردن صبحانه مي تواند اثرات منفي بر يادگيري آنها داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت ، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي، مكانيسم هموستاتيك، گلوكز خون را در سطحي نگاه مي دارد كه به عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان

ناشتايي طولاني تر باشد، نگهداري قندخون در سطحي كه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، دشوارتر شده، يادگيري و تمركز حواس

 مختل مي شود.

 زینب رشیدی افزود: بررسي ها در سال هاي گذشته نشان می دهد كه افزايش نسبي قندخون موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيري دانش آموزان مي شود؛ يكي از دلايل افزايش يادگيري به علت بالا رفتن قندخون، ساخته شدن "استيل كولين" است كه نقش آن در تقويت حافظه، به اثبات رسيده است.

 او تداوم در نخوردن صبحانه و تبديل به عادت شدن را موجب كمبود دريافت مواد مغذي روزانه موردنياز فرد دانست و اضافه کرد: صبحانه در وعده هاي ديگر جايگزين نمی شود و در نتيجه كمبود كالري، ويتامين ها و املاح را به همراه دارد.

 این کارشناس تغذیه ادامه داد: مطالعات جديد نشان می دهد، دانش آموزاني كه صبحانه نمي خورند، بيشتر در معرض اضافه وزن و چاقي قرار دارند؛ نخوردن صبحانه و ناشتايي طولاني مدت موجب افت قندخون شده و در وعده ناهار به علت گرسنگي و اشتهاي زياد، غذاي بيشتري خورده مي شود كه در نهايت اضافه وزن و چاقي را به دنبال دارد.

 رشیدی افزود: براي اينكه دانش آموزان اشتهاي كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند، بايد شام را در ساعت های ابتداي شب صرف كنند و شب ها در ساعت معين بخوابند تا صبح بتوانند زودتر بيدار شوند و وقت كافي براي خوردن صبحانه داشته باشند.

 او یادآور شد: اگر والدين صبحانه را به عنوان يك وعده غذايي مهم تلقي كنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشينند، مشوق دانش آموزان براي صرف صبحانه هستند؛ پدر و مادرها بايد سحرخيزي، ورزش و نرمش صبحگاهي و خوردن صبحانه در محيط گرم خانواده را به كودكان خود آموزش دهند.

 کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: غذاهايي مانند فرني، شيربرنج، حليم، عدسي و آش، بیشتر مورد علاقه دانش آموزان هستند و از ارزش غذايي بالايي برخوردارند که می توان به عنوان وعده صبحانه برای کودکانمان تهیه کنیم.

 رشیدی تاکید کرد: غذاهايي مانند نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگي، نان و كره و مربا، نان و كره و عسل، نان و كره و خرما، همراه با يك ليوان شير، يك صبحانه سالم و مغذي براي دانش آموزان است.

 او در پایان گفت: يكي از دلايل نخوردن صبحانه در دانش آموزان، تكراري و يكنواخت بودن آن است؛ تنوع در صبحانه، دانش آموزان را به خوردن صبحانه تشويق مي كند.

 

 

نسخه چاپي  ارسال به دوست

        چهارشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٥ - ١٠:٤٢ / شماره خبر: ١٥١٣١٨ / تعداد نمايش: 1654  


لیست اخبار >>