دوشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٧ -
»
آخرین اخبار
دسترسی سریع

اخبار > طراحی سطوح بالاتر کاردانی و کارشناسی بهورزی
 


طراحی سطوح بالاتر کاردانی و کارشناسی بهورزی

قائم مقام معاون بهداشت خبر داد :

  طراحی سطوح بالاتر کاردانی و کارشناسی بهورزی

 قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طراحی سطوح بالاتر کاردانی و کارشناسی بهورزی خبر داد و گفت: این دو دوره اکنون تعریف و مسیر رشد و ارتقای بهورزان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت ،دکتر محمد شریعتی در مشهد به ارائه خدمت در بهورزی اشاره کرد و گفت: بهورزان جمعیت و منطقه تحت پوشش مشخصی دارند؛ که این مهم ارتباط متقابل بسیار خوبی میان بهورز و مردم ایجاد می کند.

وی به سیستم ارجاع در میان بهورزان اشاره کرد و افزود: بهورزان مبتنی بر پروتکل و گایدلاین عمل می کنند و مهمتر از همه این که پیگیر سلامت جمعیت خود می باشند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت انتخاب بهورز را بر اساس قابلیت ها دانست نه دانش و یادآور شد: مدل انتخاب و استخدام بهورزان نیز بهینه بوده و بر اساس معدل و آزمون صورت نمی گیرد. در مدل بهورزی، بهورز به عنوان فردی که صلاحیت های منحصر به فرد دارد انتخاب می شود.

وی با تاکید به برجسته بودن روش آموزشی بهورزان، گفت: بر اساس کیفیت و ویژگی های خاص آموزش بهورزان از این روش آموزشی جهت آموزش مراقبین سلامت و متخصصین پزشکی خانواده استفاده می کنیم.

دکتر شریعتی یادآور شد: به دستور معاون بهداشت ، هر دانشگاهی موظف است دو مرکز خدمات جامعه سلامت خود را به آموزشی تبدیل کند؛ تا متخصصان پزشکی خانواده همان گونه که بهورزان در خانه بهداشت آموزشی آموزش دیدند در این مراکز آموزش ببینند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: در روش های نوین آموزش پزشکی ، آموزش باید دانشجو محور باشد نه سخنران محور به این معنا که دانشجو در بحث آموزش فعال بوده و کارگروهی و بحث دونفره همراه با حل مسئله را تجربه کند.

دکتر شریعتی اضافه کرد: این نکته قابل تامل است؛ که افرادی که در آموزشگاه های بهورزی آموزش دیده اند نیز این روش آموزشی را تجربه کرده و به روش دانشجو محور کار خود را پیش برده اند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روش آموزشی SPICES را مبتنی بر مسئله دانست و افزود: این مهم در حالی در جهان مورد تاکید می باشد؛ که پروتکل آموزرشی بهورزان نیز دقیقا بر همین اساس طراحی شده است.

وی اضافه کرد: این روش اعتقاد دارد که مطالب آموزشی باید به صورت ادغام یافته به دانشجو ارائه و آموزش علوم پایه و بالین در مکان های جدا از هم انجام نشود.

دکتر شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر در 12 دانشگاه علوم پزشکی فعال کشور نیز آموزش پزشکی به همین شکل ارائه می شود و این موفقیت در حالی مورد تائید است؛ که در بهورزی نیز بهورزان همه چیز را به صورت ادغام یافته آموخته اند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه، بیان داشت: بر اساس این روش نباید افراد را در بیمارستان آموزش داده و در ادامه وارد جامعه کنیم؛ بلکه باید افراد در جامعه آموزش ببینند و در همین جامعه ارائه خدمت کنند.

وی بیان داشت: به همین دلیل در اصلاحات آموزش پزشکی یکی از دغدغه ها وارد کردن دانشجو به محیط است. این مهم در حالی دنبال می شود؛ که بهورزان به خوبی این گونه آموزش را فرا گرفته اند و قسمتی از آموزش خود را در خانه بهداشت آموزشی گذرانده اند.

دکتر شریعتی تصریح کرد: انتخابی بودن نیز در روش SPICES بسیار مهم است به این معنا که لازم نیست مربی همه چیز را بداند بلکه بسته به شرایط کار و وضعیت بیماری ها باید انتخاب کرد که چه چیزی را به چه کسانی آموزش داد که در آموزش بهورزی نیز بهورزان بر اساس اولویت های محل خدمت خود مطالب را فرا می گیرند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین اصل از روش SPICES را سیستماتیک بودن دانست و خاطر نشان کرد: در بهورزی نیز این اصل رعایت شده است و بر همین اساس می توان گفت مدل آموزشی در بهورزی اگر چه نیاز به اصلاحاتی دارد؛ اما بی نظیر است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه به ارائه خدمت در بهورزی اشاره و گفت: این مدل از نظر اقتصادی بسیار خوب است و خدمات خود را به صورت ادغام یافته آموزش می دهد البته دریافتی بهورز خوب و بهورزی که خدمات را در سطح مطلوب ارائه نمی دهد تقریبا به یک اندازه است که این خوب نیست.

 

 

 

نسخه چاپي  ارسال به دوست

        چهارشنبه ١٦ اسفند ١٣٩٦ - ١٢:٤٨ / شماره خبر: ١٧٤٠٠٥ / تعداد نمايش: 600  


لیست اخبار >>