چهارشنبه ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٧ -
»
آخرین اخبار
دسترسی سریع

اخبار > مراقبت تغییر رفتارهای تغذیه ای در میهمانی ها و سفرهای نوروز باشیم/ توصیه هایی برای رژیم غذایی مناسب در نوروز
 


مراقبت تغییر رفتارهای تغذیه ای در میهمانی ها و سفرهای نوروز باشیم/ توصیه هایی برای رژیم غذایی مناسب در نوروز

مدیر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت :

  مراقبت تغییر رفتارهای تغذیه ای در میهمانی ها و سفرهای نوروز باشیم/ توصیه هایی برای رژیم غذایی مناسب در نوروز

 مدیر دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت از مردم خواست در ایام نوروز مراقب تغییر رفتارهای غذایی در میهمانی ها و سفرها باشند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دكتر زهرا عبداللهي گفت: ایام نوروز باستاني فرصتي برای بها دادن، به سنن و رسوم گذشتگان است . طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم  سفر مي كنند كه از طبیعت زيباي بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتار هاي غذايي رخ مي دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در اين ايام مي تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

وی بیان داشت: درمصرف شيرني و آجيل اعتدال را رعايت كنيد. درايام نوروز و حتي در طول سفر هاي نوروزي مصرف شيريني ، شكلات و آجيل بسيار متداول است و با زیاده روی در مصرف آنها مقدار زيادي كالري وارد بدن مي شود كه نتيجه آن چاقي و اضافه وزن است. با رعايت نكاتي مي توان هم از خوردن شيرني و آجيل لذت برد و هم مشكلات سلامتي بدليل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

وی ادامه داد: از جمله اينكه  بجاي شيريني هاي بزرگ حاوي مربا ،‍‍ژله و خامه ، از شيريني هاي ساده و خشك در اندازه کوچک كه كالري كمتري دارند استفاده كنيد. مواد قندي و نشاسته‌اي به آساني تبديل به چربي شده و در بدن ذخيره مي‌شوند و ايجاد چاقي مي‌کنند. همچنين باعث افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را مختل مي کند.

عبداللهی گفت: آجيل ها شامل انواع مغز ها از قبيل بادام ، پسته ، فندق ، گردو ، بادم زميني و.. و انواع تخمه ها ضمن اينكه داراي ارزش غذايي هستند ، اما توجه داشته باشيد كه مقدارزيادي چربي هم دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است ، اما مصرف زياد آنها مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي بشود. 100 گرم بادام ، پسته و يا تخمه در حدود 600-500 كالري وارد بدن مي كند كه معادل مصرف سه كفگير پلو است.

وی افزود: بنابر اين درايام نوروز و در طي سفر كه معمولا خوردن آجيل رايج است ، بايد مصرف  غذا هاي نشاسته ايي مثل نان ، برنج و ماكاروني ، سیب زمینی و غذاهاي چرب و سرخ شده را كاهش داد  كه با افزايش كالري دريافتي و چاقي مواجه  نشوید .

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه عنوان داشت: مصرف زیاد نمک مهمترین عامل فشارخون بالاست. بهتر است بجای آجیل  های شور و پرنمک از آجيل كم نمك و یا بدون نمک استفاده شود.

وی از مردم خواست مصرف سبزي ها را درايام نوروز فراموش نكنند و گفت: معمولا در ايام نوروز و در هنگام سفر هاي نوروزي مصرف سبزي ها كه از گروه هاي غذاي اصلي هستند ، كمتر مي شود. سبزی ها بعلت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند .  علاوه بر آن فيبر موجود در سبزی ها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می کنند.  در ايام نوروز معمولا در ميهماني ها غذاهای چرب و سرخ شده مصرف مي شوند. با مصرف سبزي ها و سالاد همراه با غذا ميزان جذب چربي غذا كاهش مي يابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف كنيد ولي زياده روي نكنيد. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هر قدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نمی ‌کند. ارزش‌ غذایی ميوه ها شبيه سبزی هاست و اين گروه نيز ويتامین ها و املاح معدني مورد نياز بدن را تامين مي كنند و با خاصيت آنتي اكسيداني از بروز سرطانها پيشگير ي مي كنند.  خواص و ارزش غذايي ميوه ها به اين معني نيست كه هر چه بیشتر ميوه بخوريم سالمتر خواهيم بود.

دکتر عبداللهی خاظرنشان کرد: زیاده روی در مصرف میوه هم بدلیل محتوی بالای قند میوه ها منجر به چاقی می شود. مصرف روزانه 5-3 واحد ميوه متوسط توصيه  می شود. يك  واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود 60 كالري انرژي دارد .

وی بیان داشت: مصرف شير وساير مواد لبني را درسفر هاي نوروزي از ياد نبريد. معمولا مصرف شير و ساير مواد لبني در هنگام مسافرت محدود مي شود. اين گروه از مواد غذايي منبع عمده تامين كلسيم و فسفر هستند و بخش مهمي از پروتئين مورد نياز بدن را علاوه بر ويتامين هاي گروه B   تامين مي كنند. نكات زير براي استفاده صحيح از اين گروه غذايي مهم در ايام سفر ها حائز اهميت است.

وی این نکات را چنین توضیح داد:  درطول سفر از شير هاي استريل شده ( فرادما)  كه ماندگاري بالايي دارند ، استفاده شود . اين نوع از شير ها قبل از باز شده درب آنها نيازي به يخچال ندارند ولي پس از باز شدن حتما بايد در محيط خنك  ( مثلا فلاسك اسفنجي حاوي يخ ) نگهداري شوند و سريعا مصرف شوند.

وی افزود: از مصرف شير محلي كه پاستوريزه نشده است ، خودداري شود. مصرف  شيرخام و پاستوريزه نشده خطر ابتلا به تب مالت  و مسموميت هاي غذايي را افزايش مي دهد. همچنین  حتما از پنيرهاي پاستوريزه و بسته بندي شده استفاده  كنيد.

عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده هاي غذايي در طول سفر از ماست پاستوريزه كم چرب استفاده كنيد كه هم كلسيم بدنتان تامين شود و هم خطر عفونت هاي روده اي دراثر مصرف غذاي آلوده كمتر شود. در ميهماني هاي نوروزي و در طول سفر بجاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از نوشيدني هاي سالمتر مثل دوغ بدون گاز وكم نمك وبخصوص آب آشامیدنی سالم استفاده كنيد.

وی تاکید کرد: به خاطر داشته باشيد كه با آشاميدن يك ليوان نوشابه گازدار درحدود 20 گرم قند اضافي وارد بدن خود مي كنيد كه ادامه اين عادت در طولاني مدت اضافه وزن و چاقي و البته  پوكي استخوان را بدنبال دارد.

 

 

 

 

نسخه چاپي  ارسال به دوست

        شنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٦ - ١١:٠٣ / شماره خبر: ١٧٤٥٠٩ / تعداد نمايش: 112  


لیست اخبار >>