چهارشنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٧ -
»
آخرین اخبار
دسترسی سریع

اخبار > توصیه های تغذیه ای وعده های سحری و افطار برای روزه داران
 


توصیه های تغذیه ای وعده های سحری و افطار برای روزه داران

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد

  توصیه های تغذیه ای وعده های سحری و افطار برای روزه داران

 مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. در اغلب بیماریهائی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربیهای نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می شود.

بر اساس این گزارش، بسیاری فکر می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی وپرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند. بد نیست بدانید مصرف موادغذایی پرچربی بخصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود .

توصیه می شود در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبرمثل میوه ها وسبزی هااستفاده کنید که منبع  سرشاری از فیبر هستند. موادغذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند و بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض می شود.

این گزارش حاکیست، مصرف آب به مقدارزیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی شود چون موجب رقیق  شدن شیره معده و آنریمهای گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود. از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب نمائید چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود.

برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه بدلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن وچاقی می شود.

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند. به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود. از آنجا که میوه ها نیز حاوی قندهای ساده هستند توصیه می شود در وعده سحری کمتر مصرف شوند. انواع میوه را که حاوی ویتامین ها و املاح معدنی است و بسیار مفید برای سلامت بدن می باشد بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

افطار :

بر پایه این گزارش، در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات  مانند شیر و ماست و پنیر ، میوه ها و سبزیها و نان و غلات مانند برنج و نان توصیه می شود مانند نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است. مصرف شیر گرم و فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است.  استفاده از مواد غذایی آبکی  مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

استفاده از سبزیها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.  توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های مختلف مصرف شود. سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

دفتر بهبود تغذیه جامعه اعلام کرد : مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه،شیر کم چربی ،دوغ بدون نمک درفاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می کند که تعادل آب والکترولیت های بدن شما درهنگام روزه داری خفط شود.

در ماه مبارك رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده وپرچرب استفاده نشود زیرا علاوه بر افزایش  چربیهای خون موجب سوءهاضمه، ورم معده و اضافه وزن و چاقی می شوند. مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک های خامه ایی ، شکلات ، شیرینی های خامه دار،  زولبیا و بامیه ،باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب ، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارك رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر بالارفتن قند خون را بدنبال دارد.

آش رشته غلیظ همراه با پیازداغ که حاوی روغن زیادی است وبه وفور در افطار مصرف می شود غذای مناسبی برای افطار نیست زیرا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشی دیگر می شود. بجای آن بهتر است از آش رشته رقیق وکم روغن در وعده افطار استفاده شود.

 

 

 

نسخه چاپي  ارسال به دوست

        يکشنبه ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٧ - ١٠:٤٥ / شماره خبر: ١٧٦٩٣١ / تعداد نمايش: 136  


لیست اخبار >>